söndag 6 mars 2011

...evigt uppkopplad, alltid tillgänglig...

 .....är jag inte!

När klockan står inställd på väckning 06 en vanlig vardagdag, är det helt okej att kliva upp 05.50 av att ljuslampan lyser för fullt i rummet, och jag slipper höra larmet gå igång 10 minuter senare. Men när klockan faktiskt ringer 06 i dag på lördagsmorgonen, då är det för att jag har valt alldeles själv att kliva upp ur sängvärmen. Startade kaffebryggare, tog fram en termos till den planerade båtturen, bredde smörgåsar för både frukosten 'och båtturen. Konstaterade att det skulle bli en fantastisk dag, solen sken och det var vår i luften. Läste tidningen, kontrollerade sjörapporten på SMHI och skrev ut den till eleverna. Gick in på Långedrag Segelskällskaps hemsida och tittade på isläget. Det såg inte så bra ut. Men ville läraren ut och köra båt i det här vädret, så skulle jag försöka köra ut Nawica i issörjan. Jag drar på mig fleecestället, och tar fram överlevnadsoverallen, då får jag en ingivelse att kontrollera min mail. Då trillar mailet in om en inställd båttur, skickat klockan 00.33 på natten.

Jag läser oftast mail varje morgon, och men definitivt inte på lördagsmorgonen när jag skall köra båt i fyra timmar, men utgår man från sig själv när man kommunicerar, eller hur?Det kom inget telefonsamtal, men jag såg ett SMS  om den försenade båtturen ett par timmar senare. Det var bara att ta av sig, packa upp väskan och krypa tillbaka i sängen.

Jag försöker att inte alltid vara uppkopplad och tillgänglig, men det är svårt. Eftermiddagen fortsatte i kommunikationens tecken. GQSS hade ledardag, och den interna och externa kommunikationen stod överst på listan. Det fanns önskemål om allt från en enklare klubbtidning till hemsidan som app för iphone, och allt där emellan, och alla kvinnorna runt bordet hade olika åsikter.

En sak som vi var överens om var att vi alla var hungriga till slut. Vi gick till Yannicks kitchen, och lagade en fantastisk middag tillsammans. God mat, vin och mycket prat fyllde kvällen, och våra sinnen. Alla är nog överens om att fysiska möten är det bästa sättet att lösa problem, men visst var en och annan kvinna tidvis uppkopplad, och inte helt närvarande hela kvällen. Det gäller att få det bästa av alla världar med sig, varför välja när man kan få allt verkar många resonera. Fast får man allt när man inte är närvarande i nuet, utan hela tiden bevakar andra skeende via mobilen.  Många har mobilen som en livlina, det är som en napp för vuxna.

Låter jag ordentlig och präktig, så är inte fallet så i verkligheten, inte en chans i världen! Jag läser mail i mobilen, öppnar Facebook direkt på morgonen kl 06, innan jag går till jobbet, och ibland läser jag mailen på lunchen via webmailen på jobbet. Jag är inte ett dugg bättre än alla andra, men jag jobbar på att inte alltid vara uppkopplad, eller att alltid ha kontroll på nyheter och flöden. Fast det är svårt, för det är så roligt!

3 kommentarer:

  1. Gillar!!!!! Så är det!!!!!

    SvaraRadera
  2. Kommer inte att kunna motstå det är bara att erkänna! Jag ska köpa mig en Ipad2:a.... Fast vi vågar nog inte låta den ersätta den "lilla mackapären som visar strecken man ska köra på"..... (kunde inte låta bli ;=D)

    SvaraRadera
  3. Du har varit för mycket på blur på sistone, dags att umgås med undertecknad. Förslagsvis till Koster tur och retur utan GPS, plotter eller annan elektronik, och med full fart!

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen