tisdag 1 mars 2011

...och så var det tisdag och den första klubbkvällen denna veckan...


Tänk att det är så roligt att få gå in i en stängd båtaffär, träffa likasinnade och få lära sig nya saker, en alldeles vanlig tisdag, denna förhoppningsvis vårlika månad som kallas mars.

Jag fastnade bland kablar, strömbrytare och en stor elpanel och började fundera igen, hur mycket kablar var det jag behövde köpa nu? Sådana där små rullar på 15 meter, det är en droppe i havet. Det är lika bra att köpa storpack med en gång. Undrar om det är guld under plasten, med tanke på priset. men det skall bara vara förtent kabel och inget annat. Hur stor plats får panelen med alla brytare ta? Hur skall jag få fram all den kabeln som ligger längs skrovsidan, inkilad.


Nä, nu var det dags att gå vidare till zinkanoder och annat. Det var det här med beväxningen på botten. Jag vet vid det här laget att VC17, är värdelös, fast inte om man är havstulpan. Havstulpanerna älskar VC17, det vet jag. Hela skrovet är fullt av dem. Under den station som Janne bemannade under kvällen fick vi lära oss om att vi numera inte skall prata om bottenfärg. För nu kan både du och jag använda ultraljud för att få havstulpanerna att försvinna. Lägg därtill en tub specialfett, och Janne sa att man kan åka till Paris och möta våren istället för att måla botten. Sedan fick vi veta att vi skall hälla ett nytt undermedel i tankarna, för att slippa dieselbakterier. Det fanns gott om referenser, så det blev 3 miniflaskor, rapport utlovas senare.


På klädavdelningen fick vi återigen lära oss att man får vad man betalar för, både när det gäller komfort och säkerhet. Gills fiffiga lösningar med reflexer på insidan av armarna, var tänkvärda. Till de tänkvärda hör också spinlocks nya flytväst, med inbyggd säkerhetskniv.


Joel avslutade vår rundtur med att prata om NMEA 2000, en ny nödsändare som ger signaler hos alla med en AIS-mottagare, vindmätare som mäter både vindstyrka och lufttryck med hjälp av ultraljud.


Om det inte vore för att jag är tvungen att göra andra saker i morgon kväll, då hade jag gått på SXK´s klubbkväll hos Viking yachting. Då kanske jag hade lärt mig lite mer om NMEA, för det är den biten som är svårast för mig. Något skall ju vara det också. Nu blir det ingen klubbkväll förrän på torsdag, tror jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen