onsdag 2 mars 2011

...om du tycker att jag är viljestark, då skulle du träffa ....

...mina föräldrar!

Ibland får jag höra att jag är viljestark, ibland att jag är envis, det beror på vem som säger det. I dag har jag fått klart för mig var det kommer ifrån. I morse klockan 08 ringde min 83-åriga mamma från sjukhuset. Nu är jag opererad och har ätit frukost. Köper du med dig en kvällstidning när du kommer i kväll? Hon bröt lårbenshalsen i söndags på promenad med pappa, och på tisdagskvällen spikade de frakturen. När jag väl på sjukhuset, så berättar hon fnysande att de frågat om rehabilitering och hemhjälp. Hemhjälp behövs inte, jag har min man som sköter hemmet (pappa 90 år), och sjukgymnastik klarar jag , bara jag får instruktioner sa jag till läkaren sa mamma.

Sedan blev jag skickad hem till pappa, för han hade nog tråkigt trodde mamma. Jo, jo, inte en chans i världen att han hade tråkigt.
Han hade blivit lite irriterad när han var på sjukhuset, och de hade frågat igen om hemhjälp. det ansåg både mamma och pappa vara utagerat. De kan själva, jo, jo, så när jag kan själv, då vet jag definitivt var det kommer ifrån.
Pappa hade städat, lagat mat för flera dagar, och varit och köpt virke för att stadga upp deras dubbelsäng. De köpte en dux-säng med 25 års garanti när de gifte sig för 51 år sedan, den höll i 48 år! Då tyckte de att det var synd att lägga pengar på en ny duxsäng, för de skulle nog inte leva så länge. Men nu tyckte han sängen blivit svajig. Så han hade köpt virke, tagit mått och sågat till det mesta redan, fast mamma bara varit på sjukhus sedan i söndags! Har du hört begreppet om att försöka stoppa ett snälltåg med bara händerna? Så kändes det när jag pratade med pappa, och föreslog att jag skulle vara med när han vände upp dubbelsängen för att spika fast den stödjande ramen som han nästan var klar med. Jag tror inte du har tid med att hjälpa till, och dessutom vet jag inte om jag hinner vänta på dig svarade pappa.

Jag berättade att jag förhoppningsvis skall segla en Lagoon 450 från La Rochelle till Slit i sommar. Då svarade pappa raskt att hade han inte haft ont i sitt ena knä, och dessutom haft mamma att ta hand om, då hade han följt med Att segla på Atlanten, och få passera Gibralar det hade varit roligt.
Nu måste vi se till att mamma blir bra, för jag vill åka till Sardinen och bo i en fiskeby sa pappa drömmande. Det gäller att ha kvar sina drömmar, och att vara på bettet sa han och skrattade när jag något matt åkte därifrån.
Den som säger att jag är envis, den personen har inte träffat mina föräldrar, de kan försätta berg och tur är det!

1 kommentar:

  1. Vilken underbart kärleksfull beskrivning av dina föräldrar! Jag kan se dem framför mig, och jag kan definitivt se att äpplet inte faller långt ifrån trädet...

    Klart att du ska ta med din pappa på sjön!

    KRAM

    SvaraRadera

Leta i den här bloggen