torsdag 7 april 2011

Säker segling blir rolig segling sa Peter

I går kväll var jag på seglarpub på Pannrummet, Gamlestaden. Det var North Segelmakeri som hade bjudit in till kvällen, och med hjälp från blur.se, så var det välbesökt. MEN, jag säger bara MEN, fast MÄN, var är alla kvinnor som säger att de vill kappsegla? Vi var fyra kvinnor från GQSS, och sedan var det några kvinnor utspridda i lokalen, men över 100 personer i lokalen, och bara några få kvinnor. Tja, kanske det tar tid att få kvinnorna till seglarpuben.

Jag tänker redan här flagga för Seglarpub med matchmaking fredagen 6/5 från klockan 17, fast man skall inte hitta en nya partner utan skeppare med båt skall hitta nya gastar och gastar skall hitta nya båtar, så flera kommer ut att kappsegla. Det blir några spännande korta föredrag och chans till nya bekantskaper.

Tillbaka till gårdagen. Först fick vi en presentation av Bohusracet som nu byter namn till Pantenius Bohusracet.


Sedan pratade Peter Gustafsson om säkerhet under racet. Säkert var det en och annan som funderade hur man skulle få till listor och kunskapet för det noterades flitigt i antecknignsböcker och på lösa lappar. Peter driver blur.se och e-handeln Happy Yachting, vilket han nogsamt påpekade. Jag kunde inte motstå att ta en bild av Peter, som oftast är den som fotograferar andra. Vill du läsa mera om Peter, läs senaste numret av På Kryss i papperform, där hittar du ett porträtt av honom, av undertecknad.

Efter en kort bensträckare berättade Anders Lewander från North om olika fritt flygande segel. Visst är det spännande med ett Code 0 segel! Mina tankar försvann iväg till min nya rigg, som jag inte ens har beställt. Det här var bra inspiration för att ta tag i den saken. Vill du läsa om Code 0 kan du börja på blur.se, sedan trycka dig vidare till Båtlivs artikel, läsa vad Albatross segelmakeri skriver, ja det finns mycket att läsa om du söker på Code 0. Jag insåg att jag måste läsa på, för visst vill även jag ha ett sådant segel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen