söndag 15 april 2012

Olika men ändå lika...

Dags för förarintygskurs!

I dag har jag varit med som stöd för en ny navigationslärare på Sjöklar Kustakademi. Det är intressant, för den nya läraren går andra året på sjökaptensprogrammet på Chalmers, är 22 år gammal, är uppvuxen med segelbåt i familjen, och har seglat mycket stor träskuta. Hon kan mycket mera än mig i alla avseende, men nu gäller det för henne att omsätta alla sina kunskaper ner till fritidsbåt. Både hon och jag har lärt oss nya saker i dag.
En annan av mina nya vänner säljer sjökort på Nautiska magasinet, har läst kursen på Karlberg i Stockholm, är 25 år och mycket duktig på att köra motorbåt. Jag lär mig nya saker av henne hela tiden.

En av de företeelser som jag tycker mycket om i mitt marina liv, det är att jag får kollegor och vänner som ibland är hälften så gamla som mig, och ibland äldre än mig, och alla kan de andra saker än vad jag kan, så jag får chans att lära mig mera.

För vi navigationslärare är mycket olika både till ålder och bakgrund, men vi är väldigt lika när det gäller att gilla havet- för det gör vi allihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen