onsdag 6 juni 2012

Dagens kvalité, var det bättre förr...

Vad är kvalité? Finns det några produkter eller saker som håller i 100 år? Den frågan ställer reporten i P1 just nu. Programmet heter Var god skölj och handlar om minnen, och hur saker bevaras till eftervärlden. I dag konsumerar vi i hög hastighet, och många produkter är dimensionerade för att bara hålla en kort tid. Jag funderar över vår önskan att hålla kvar det som varit. Allt omkring oss förändras snabbt i dag, och då kan gamla historiefyllda produkter vara en del av tryggheten, eller kanske ännu hellre stabiliteten.


Kvalitetsprodukt från 1978, jordplint

I går började elektrikern arbeta i min båt. När han kontrollerade tjockleken på plasten konstaterade han att han tyckte plasten var lika tunn som i en Bayliner på 80-talet. För hans del betydde det att han kunde se att solen sken genom plasten. Jag som arbetat ombord på olika franska segelbåtar de senaste 20 åren tycker att min båt har väl tilltagen mängd plast. Det är till och med lite väl tilltaget på sina ställen, tycker jag. För att inte tala om tjockleken på allt trä. När jag nu köper nytt material blir det tunnare marinplaywood, och jag kommer borra ut hål där det behövs, och där det inte påverkar stabiliteten.

I går kom jag till botten på på båten, under den gamla fastskruvade batterilådan, under listerna med kablar för inomhusbruk och alla skarvar. Då hittade jag denna jordplint från 1978, i min fortissimo Emma, nummer ett i serien av båtar. Den var mer än väl fastsatt, bultad i skrovet och två spännband runt batterilådan som satt över, det var gjort för att hålla. När jag då ville slänga den sa elektrikern, det är bättre kvalitet i den än de produkter som tillverkas i dag! Den sparar vi.

Mina föräldrar, 91 och 85 år gamla, de köpte en helt ny bil för några veckor sedan. När pappa köpte sin vita 343, för rätt många år sedan sa han att detta skulle troligen bli hans sista bil. Då hade han avverkat en begagnad Saab och två fabriksnya Volvo under sitt liv. Så den tredje Volvon troddde han skulle hålla hans liv ut, men det var inte fallet. Motorn gav upp, efter 12 000 mil, och kan det stämma drygt 15 år?


Min gamla bil åker iväg efter 12 000 mil

Min förra bil var efter 12 000 mil och fem år definitivt uttjänt. Reparationer för över 60 000 kronor krävdes för att den skulle kunna fortsätta köras, därav blev intet. Kommer det att finnas några gamla bilar kvar om 10 år, eller är hela dagens armada av moderna bilar skrotade?

Nya båtar i dag är lätta i skrovet och har elektronik till mycket ombord. Riske finns att man använder maskiner istället för handkraft till exempel med elvinchar, och då känner man inte om något är onormalt eller kräver tillsyn. Se bara på båtarna i Volvo Ocean Race. De går sönder på löpande band.

På vår svenska nationaldag undrar jag om det trots allt så var att det var bättre förr, man tillverkade för att saker och ting skulle hålla länge. Hantverkare satt en ära i att göra ett bra arbete, i dag verkar det gälla kvantitet, istället för kvalitet.

Allt var inte bättre förr, men en del, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen