måndag 4 juni 2012

Kabelbrand, på gott eller ont?

Roten till det onda, eller det goda...

Det finns alltid två sidor av allting. Antingen kan jag välja att se det som hände, som något negativt, eller så kan jag välja att se det som något positivt.

Flottören till den automatiska självlänsen, roten till......


För ungefär ett år sedan sjösatte jag min båt Emma, med höger arm i band efter en stor axeloperation. Inte hade jag lärt mig att be om hjälp med sjösättning, luftning av dieseln, och färd till hemmahamnen. Hur svårt kunde det vara att fixa det med en arm???

Sjösatte gjorde GREFAB, luftade dieseln, och fick fart på motorn fixade jag själv med en hand, och även färden till hemmahamnen. Tur att jag bett Gerhard komma ner och hjälpa mig förtöja, för det var inte enkelt i blåsten med enbart en arm som gick att använda.

Väl förtöjd i hamnen fyllde jag vattentanken, kopplade landströmmen och satte mig ner och njöt av att ha båten på plats i hamnen. Det var lite att pyssla med, och med en arm, då tog det lite längre tid än vanligt. Så jag somnade snabbt och lätt på kvällen i nybäddad koj i förpiken.

När jag vaknade nästa morgon, klev upp och såg med en gång en liten fin stril av vatten från en list i pentryt. Satte fingret i vattnet och smakade, det var sött! Skönt, då var det inget som läckte underifrån. Det är för att ha kontroll att allt är okej i båten, som jag alltid sover ombord första natten efter sjösättning, och jag hade kontrollerat både tätningen vid axeln och alla genomföringar direkt vid sjösättningen dagen innan.

Först öppnade jag luckan där det läckte, det stod helt klart mycket vatten i båten. Varför hade inte den automatiska självlänsen startat? Öppnade luckan vid självlänsen, dvs den djupaste delen. Insåg snabbt att nästan alla 100 liter vatten som jag fyllt, de låg i kölsvinet!

Jag böjde mig och lyfte upp flottören, då startade pumpen, men då startade också branden i kabeln!
Där stod jag med en obrukbar arm och en brinnande kabel som närmade sig vattenytan. Nu gällde det att tänka snabbt. Verktygslådan med tång var väl nedstoppad och säkringen till självlänsen inte helt enkel att komma åt.

Lyckades dra säkringen och få fram en tång med vindens hastighet, och kapade den glödande kabeln med vänsterhanden. Det kunde gått illa, om det fortsatt att brinna.

Den kabelbranden är orsaken till att jag nu skall dra ett nytt elsystem, och inte bara nytt elsystem. Elledningarna och de rör som de låg i, de låg inte bara rakt längs skrovsidan. Jag har tvingats ta ner mattan som klär taket och väggarna, riva hela panelen i förpiken, dra bort isoleringen och plockat bort över 200 meter kabel i en tiometers segelbåt!

Det kommer bli hur fint som helst, för just nu ser det ut så här, och det är inte bra.


intressant installation i pentryt...

aldrig mer en kabel som jag inte vet vart den går..
Så kabelbranden förra året var roten till mycket gott, även om det just då inte kändes så just då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen