söndag 3 juni 2012

Skidor på däck i juni- är världen upp och ner?!

Ja, min värld har i alla fall varit upp och ner sedan i februari

Egentligen skulle jag varit på ett 50-årskalas i Stockholm igår. Det hade jag verkligen sett fram emot, jag har filat på ett tal i flera veckor, men av det blev det intet, som så mycket annat den här våren.

Pjäxor och skidor på fördäck
Istället stod jag på bryggan och fotograferade och filmade, när deltagarna på äventyrsseglingen Sailing & Skiing 2012 med Celeste klev ombord. Några av filmerna finns på Youtube, här kliver några ombord, här har Bengt Tarre säkerhetsgenomgång. Nu är de på väg till Norge över Skagerack.


Celeste kommer hem från seglingen till Shetland 20 maj
För både båtar och projekt har kommit och gått hela våren, utan att jag har orkat delta speciellt ofta, mest har jag tittat på, som när Celeste kom hem från Shetland i maj.

Den här våren har verkligen varit upp och ner påvända världen, även om inte alla märkt det, men 500 olästa mail i den privata mailboxen och de flesta SMS och meddelande i mobilsvaret obesvarade blir märkbart till slut. Eftersom bloggen stannade 15 april, så är den korta versionen att jag varit sjuk större delen av våren, men då blev det allvarligt på riktigt.


Dramatisk ambulansfärd
Ambulansfärd i Karlstad, sjukhusvistelse med täta morfininjektioner, och en lång, smärtfylld färd hem till Göteborg i egna bilen förvandlade hela våren till en lite mardröm utan att överdriva. Tröttheten som varit påtaglig sedan i februari, med tilltagande smärtor i magen fick sin förklaring. Men jag gjorde jag som brukar i februari, och bet ihop och det fungerade inte riktigt den här gången, jag var dödstrött hela tiden. Försökte träna det skadade knät med seglingen till Island som målsnöre, men inte ens det orkade jag ordentligt. Jag har nog något slags i rekord i förbrukade värktabletter under den här våren :-)

I veckan som gick blev jag rejält sjuk igen, och halvt på väg till sjukhuset igen, men jag ville inte bli akut opererad, så jag stod påklädd i hallen, men ringde aldrig taxin. Det blev bara värre och värre, så natten till lördag trodde jag att nu är det klippt, nu blir det ambulansfärd och akut operation på lördagen. Men på lördagsmorgonen var det mycket bättre igen, och döm av min förvåning när jag vaknade och jag hade inte ont i magen i morse, för första gången på flera månader.

Alla timmar som jag har legat på soffan och inte klarat av att göra något på grund av magsmärtor, då har jag hunnit vrida och vända på några projekt. För nu är det mycket på gång, och jag tänkte orka med de spännande projekten den närmaste månaden, såsom
  1. dra om elen i båten med hjälp av elektriker med start i morgon
  2. beställa pilotbok om Island, för det är mycket att läsa om den spännande och karga ön
  3. vikariera som sekretera i GQSS styrelse, tills vi hittar någon som kan ta det uppdraget, och skapa externa kontakter i egenskap av vice ordförande
  4. ställa i ordning rabatten utanför lägenheten med flera plantor och mera jord och gödsel
  5. få ordning på balkongen som svämmar över av blommor och växter
  6. slipa och lacka allt trä till båten som står i källaren
  7. slipa och lacka all inredning i båten innan all inredning skall sättas tillbaka
  8. återställa inredningen i båten
  9. träna knät så jag kan både segla till och vandra på Island, Färöarna och Orkney i sommar
  10. masta på den nya masten (med hjälp av Hampus förstås) för det är läskigt med en splitterny mast
  11. sköta sociala media på WM i Elliott för damer vecka 26
nu blev det  en lång lista igen, märkligt...
  1. men främst, ja både först, sist och där emellan står det SEGLA, för det är det som jag längtar efter mest av allt! Tur att jag kan se fram emot de cirka 900 M till Island! En hel vecka på havet direkt till Island, utan kontakt med land, wow! Sedan skall vi tillbaka också, och då skall vi både till Färöarna och Orkney.

Det gäller att trimma för bästa fart.
 Det går inte alltid att gå rakt på målet, då gäller att justera och planera om snabbt som ögat, så att världen inte hamnar upp och ner igen. Hamnar båten upp och ner, det går alltid att ordna...

Nu är det dags för ett blått år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen