tisdag 2 oktober 2012

Ett lyckat föredrag, med hjälp av kvinnokraft!


Pilotbok, karta, guideböcker, mugg och en puffin, inramning är klar


Nu sitter jag på hotellrummet i Linköping, och kan inte sova! Jag känner mig både nöjd och belåten med min insats. Jodå, jag skulle kunna vara självkkritisk och fundera på allt jag skulle kunna ha gjort bättre, men näää då. Jag är faktiskt oerhört nöjd. Första officiella föredraget om sommarens segling till Island med Celeste och det blev hur bra som helst.

Först Jens bildspel på drygt 32 minuter, med musik som inramning, och sedan föredraget som han hade satt ihop av Bengts och sina bilder. Visserligen höll jag mig inte till varken han föreslagna talarmanus, eller mitt eget talarmanus, men det blev bra! När nästan hälften av åhörarna kommer fram efteråt och tackar för ett inspirerande föredrag, och vill veta mera om hur de kan segla ombord på Celeste på äventyr, med Salsa i Västindien eller gå på kurs i Stockholm, då känner jag mig nöjd och belåten.

Fast jag hade kanske hållit tiden på föredraget om 45 minuter om jag hade använt talarmanuset och inte svarat på en enda fråga, nu höll jag på i 1,5 timma inklusive frågor, och sedan gick bildspelet på igen. Tur för mig att Milo och Eva hjälpte till att packa ihop.

Nu har säkert du eller någon annan läsare funderat över hur självgod jag är, som tycker att jag är så bra. Inte alls, i vanliga fall har jag hur mycket självkritik som helst, men inte den här kvällen. För jag fick hjälp att lyfta både mig själv och föredraget till en fantastisk höjd, av alla kvinnorna som var där.

Jag tror nämligen att jag lyckades inspirera några av kvinnor att lyfta sin blick lite grann i kväll vad som är möjligt när det gäller att segla och uppleva äventyr. Men det var tack vara alla kvinnorna som var där, engagerade sig, frågade, lyssnade uppmärksamt och stannade kvar efteråt och fortsatte fråga som lyfte mig och föredraget.

Ett stort tack till dig som var där på föredraget, engagerade dig med frågor och stannade kvar och frågade mera efteråt.

En av kvinnorna i QSS, hon läser Liza Marklunds bok: Det finns en speciell plats i helvetet för kvinnor som inte hjälper andra kvinnor, och tyckte att det fanns något att lära sig där.  Vi var rörande överens om att kvinnor behöver hjälpa andra kvinnor att komma fram i båtlivet, och kvinnor är rent generellt dåliga på att lyfta andra kvinnor. Men det skall vi bli bättre på, nu när vi tillsammans planerar för båtmässsan 2012 i Stockholm!


Jag höll föredraget hos Quinnliga SegelSällskapet(QSS) i Stockholm, på restaurang Grappa, detta var deras pubkväll. Min uppgift som jag fått från deras ordförande var att inspirera genom att berätta om mig själv, seglingen till Island och Sjöklar Kustakademi som jag ibland arbetar för.

Kan jag hålla föredrag, då kan du hålla föredrag! Det är inte den längsta seglatsen som behöver vara den mest spännande seglingen, det kan lika gärna vara en seglings över Baggen, eller genom att korsa Öresund eller Rivöfjorden. Fundera över vad du kan dela med dig av, som får andra att växa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen