torsdag 15 november 2012

En riktig utmaning- vad är det?

Prata för 250 kvinnor- ingen utmaning
Jag fick ett mail i kväll, och jag blev både rörd och glad. En ung kvinna som jag beundrar skrev så här: Stina- jag förstår inte hur DU gör! Min fråga jag ställer mig själv ofta är: Vad skulle Stina gör nu?

Ja, vad skulle Stina göra i vissa situationer. Antaglingen skulle slänga mig handlöst på en idé, ett projekt eller ett erbjudande som jag inte kan motstå. Ibland reagerar jag blixtsnabbt, ibland bara snabbt, men sällan är jag eftertänksam så jag missar chansen därför. Men det beror på att jag inte har samma spärrar som många andra, på flera områden. Att ställa mig upp och prata inför 250 personer om segling och att våga ta ett steg framåt, det är ingen utmaning, det är bara roligt.

Segla i dimma och mörker- ingen utmaning

Det är ingen utmaning att ta ut Nawica med elever, på vilken nivå det månde vara, för att köra vare sig i mörker eller dimma. Att gå på kurs för att ta certifikat för att bli radioamatör, det kanske skulle kunna vara en utmaning, men om sanningen skall fram gäller det bara att läsa på ordentligt.

Celeste- kanske en utmaning
Efter att ha seglat ombord på Celeste i över 2000 M, så har jag inte provat att lägga till henne till kaj ännu. Det kräver bara planering och att skepparen är modig nog att släppa mig vid ratten, men någon riktigt utmaning är det inte.


Vad är en riktig utmaning då för Stina Jansson? Jo, att ändra på väl invanda beteende och sätt att hantera människor,saker och ting i tillvaron. För det lär bli flera utmaningar varje dag, för att ändra på vissa saker i livet. En sak som inte skall ändra sig, är devisen : Hur svårt kan det vara? Det här kan jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen