lördag 29 juni 2013

Bästa medicinen

Storseglet på FF1 hissade för första gången i år
Ibland är det enkla det allra bästa.

Jag har varit trött under våren, har ont i mitt skadade knä och jag tycker att det jag arbetar med och för flyttar sig allt för långsamt. Det känns som jag har blivit dränerad på energi den sista tiden, och inte haft bra möjligheter att fylla på med ny energi. Dessutom skulle båten i sjön också, inget slut på allt som skulle fixas med denna vår kändes det som.

Så blev då äntligen min båt Emma sjösatt i torsdags förra veckan, masten kom upp i tisdags, och de sista justeringarna av riggen gjordes i torsdags. I går var det dags att sätta på bommen, och sedan kunde jag börja sätta upp block, dra skot, kolla seglen med mera.

Sedan var det dags att dra upp seglen helt ensam, men jag tänkte Stina kan och bet ihop och drog. Det var inte helt enkelt att mata in liket på focken i rännan på rullen och hissa samtidigt men det gick. Sedan var det dags att sätta upp storseglet, få reven med den nya "single line reef"-bommen på plats. Det gick det med, och jag sände en tacksam tanke till Celeste, som jag hade som gym under maj månad under seglingen tur och retur Skottland. Vilken lycka att bryggsegla en stund med seglen fladdrande för vinden. Sedan skulle seglen ner, då började det regna men det gjorde inget, jag kände mig uppfylld av härlig energi.

När jag åkte hem från båten vid 23.30-tiden i går konstaterade jag att visst gjorde knät ont, benen var fulla med blåmärken och armarna värkte men den där välbekanta känslan av lycka när jag är på min egen båt överskuggade allt. Dessutom han jag fundera en del när jag fixade med båten, vad jag får energi från, och vad som tar min energi i onödan.

Slutsatsen är enkelt- det gäller att välja de platser och vänner som som ger energi,det är bästa medicinen för både kroppen och själen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen