söndag 7 juli 2013

Drivkrafter & fokus


Hansen mot Robinson i finalen

Efter att ha suttit på en klippa vid havet  går och tillsammans med alla andra i publiken hejat på Björn Hansen och hans team som tog hem segern i Stena Match Cup Open Class för andra gången i rad, och för totalt tredje gången, funderar jag över drivkrafter.



Anna Kjellberg båtmässan 2011


Jag pratade en kort stund i går med Anna Kjellberg, som jag träffade första gången på Båtmässan i Göteborg 2011. Då berättade Anna om sitt mål att ta en OS-medalj för alla de kvinnor som hade samlats på mässan den kvällen.


Svenska hejarklacken i Marstrand
Nu satt hon med sitt team vid den stora svenska flaggan och njöt av seglingarna. Det blev ingen OS-medalj i London, och en tredje plats i Stena Match Cup Women´s Trophy i går. Men efter bara ett par timmar skrattar hon glatt och säger att hon ser fram emot den kommande veckans tävling i New York och Lysekil Women Match och nya chanser att vinna igen. Dessutom ligger hon bra till på den nya kvinnliga touren  som heter Women´s International Match Racing Series.
 
Jag ser Annas team och de andra teamen gå ut från GKSS-hamnen i ur och skur och träna. De tränar, rundningar, spinnackern går upp och ner, och de bara nöter på. Vad är det som driver dem? Hur orkar de göra samma övningar, gång på gång. De tävlar, och sedan fortsätter de nöta inför nästa tävling, osv.
 
Jag vet vad som driver mig, men jag undrar om jag skulle kunna sitta i en segelbåt, köra runt samma tre bojar och bara finslipa gippar, slag och segelsättningar i alla evigheter. Det är klart att jag skulle orka, men skulle jag tycka att det är kul?
 
Full fart framåt
 
Ja, det vore kul att få chansen att lära sig bli bättre på segeltrimning, men hur länge skulle jag orka nöta enformigt? Jag som helst vill ha full fart framåt, men älskar omväxling.
 
Är det så att vi är rätt lika när det gäller att ha driv och få saker gjorda, men Anna lägger fokus på få uppgifter och driver dem till perfektion. Jag vill gärna få saker väl utförda, men jag har sällan få uppgifter på gång, utan många samtidigt.
 
 
Jag funderar över mina drivkrafter och mitt fokus, det är sådant jag hinner när tempot i livet går ner under några få korta sommarveckor. Kanske skall jag hitta andra drivkrafter och nytt fokus, eller är det bara att köra på?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen