fredag 1 november 2013

Duger behörigheten i det ena landet, så duger det i det andra, eller??

Stina gick på kurs hos RYA för Yachtmaster Offshore

Nu börjar det äntligen  röra på sig när det gäller professionella behörigheter för mindre båtar i kommersiellt bruk. Det faktum att man i Sverige måste läsa hela utbildningen till sjökapten för att få köra en svenskflaggad charterbåt stämmer inte med hur resten av världen ser på verkligheten.


Jag har som har en engelsk behörighet från RYA som Yacht Master offshore och tar en kurs i basic safety. Jag får köra stor charterbåt i svenskt vatten, bara den är flaggad i England eller något annat land som godkänner min utbildning.

Transportstyrelsen har vägrat lyssna på många i branschen som framfört synpunkter och försökt få till en bra lösning för svenska skeppare på mindre charterbåtar under många år, men nu kan det ha börjat lossna.Första tecknet på att något har hänt var att traditionsfartygen skall få framföras med RYAs Yachts Master Offshore eller IWT Master of Yacht

Nu tar projektet TRECVET  ut tre länder som man börjar jämföra kompetenskrav mellan:

Tyskland: Deutscher Motor Yacht Verband (DMYV) (tysk länk)
Spanien: Dirección General de la Marina Mercante (spansk länk för dig som förstår)
England: Royal Yachting Association (RYA) (engelsk länk)

Så nu kan jag och andra äntligen börja hoppas att det skall ordna sig med behörigheten, så jag och andra kan få lov att köra svenska charterbåtar i Sverige istället för att köra båtar med utländska flaggor.

Så nu blir det definitivt Basic Safety på Sjöskolan till våren! Jag siktar nog på kursen 21-25 april, kul om du funderar på att gå kursen om du att passa på just då.

Nyfiken på att läsa Master of Yachts . Läs mera om kursen på svenska hos Sjöskolan.

Här hitta du dokumentet om projektet TRECVET.
https://www.trecvet.eu/images/newsletters/Removing_Barriers_to_Mobility_of_Seafarers.pdf

Artikeln som jag refererar till fanns i Sailing Today på nätet, och det var Lasse Fjelddahl som hittade artikeln. http://sailingtoday.co.uk/latest-news/european-wide-qualifications






 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen