lördag 29 november 2014

Inspiration på flera plan

Gerhard Chronholm & Martin Strömberg
I går kväll vid 19.30-tiden satte jag mig i bilen i Stockholm för att köra hem till Göteborg. Efter att ha sovit alldeles för lite de två senaste nätterna, borde känslan ha varit tung. Men så var det inte alls. Bilen stod utanför Sjöskolan på Beckholmen, där jag hållit i ett informationsmöte om Scandinavian Race Week för ett antal kvinnor från QSS som var intresserade av den kommande kappseglingsveckan i Kroatien 2015.

Så efter att ha städat upp, satte Gerhard Chronholm och jag oss i bilen och skrev in Göteborg i bilens GPS. Vi pratade om allt mellan himmel och jord, och någonstans på vägen kom Martin Strömberg och hans insatser i det pågående Volvo Ocean Race ombord på Dong Feng-båten upp. Då kom jag att tänka på bilden här ovan, från Seglarminglet på Stenungsbaden förra året.

Åke Fredriksson
 
Åke intervjuar Anna Holmdahl White om LWM
 
Åke igen...
 
I det Seglarminglet jobbade jag ihop med Åke Fredriksson för att skapa ett spännande Seglarmingel i novembermörkret för seglare av alla sorter. Åke var oerhört omsorgsfull i sina förberedelser och hade skrivit ett långt manus till oss båda. Jag lärde mig mycket av hans arbete under de veckorna vi förberedda minglet. När jag sökte på Martin Strömberg i Åkes blogg, fick jag upp en lång lista på spännande intervjuer och korta artiklar. Jag hoppas att Åkes blogg får finnas kvar länge än, som en källa till inspiration.

Någonstans halvvägs hem till Göteborg i går kväll bytte Gerhard och jag plats i bilen, och jag somnade rätt snabbt tror jag.

När jag vaknade nu på förmiddagen kom jag genast att tänka på bilden vi pratat om i bilen, och kände mig inspirerade att leta fram bilden. Det räckte att jag såg bilden, då började tankarna att flyga, högt ovanför det gråa novembermörkret, och rakt ut på havet.

Åke intervjuar Martin Strömberg under Scandinavian Race Week 2013
Åkes liv på jorden tog slut i maj, men hans sätt att dela med sig av sin kunskap, och sina funderingar lever kvar i hans blogg. Där hittar du många läsvärda artiklar om många av våra stora svenska seglare, blandat med vardagsnära texter.

Martin Strömberg & Anna-Lena Elled, Search Magazine
 
 
Martin flyger i just detta nu fram i Indiska Oceanen livs levande och en inspiration för mig och många andra seglare med en vilja av stål.

Gerhard inspirerar mig här och nu, och får mig att fundera över val, och vad jag kan göra annorlunda och bättre, och som han konstaterade när vi körde hemåt i natt- "vi triggar varandra".

Jag vet vad och vilka som som inspirerar mig och det är flera än de här tre. Vet du vad som inspirerar dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen