lördag 13 december 2014

Rensa i röran...


Ibland blir saker, papper och tidningar liggande framme hemma hos mig. -Vaffö då da, vafför då da, Ja varför blir det på detta sätter viset, som rumpnissarna i Ronja Rövardotter sa, när en stövel dök upp  i taket på deras vardagsrum.

För att nästa projekt kommer nerdimpande, och är roligare, kanske det. För att mitt vanliga jobb tar mer kraft än vad jag har, kanske det? För att jag borde säga nej till minst hälften av alla roliga projekt jag blir tillfrågad om att göra, kanske det?

Men sanningen är att högarna i sig är energitjuvar. Bara vetskapen att jag borde göra detta och detta, och detta, gör att energin tryter. Att delar av det den stående riggen och förtöjningstampar till båten fortfarande ligger kvar i en hög i vardagsrummet är helt ofattbart, lika ofattbart som en stövel genom vardagsrumstaket.

I dag har jag preparerat mig. Klockan stod på 06 för att kontrollera var Dong Feng Race Team och Martin Strömberg var någonstans, och var Brunel var i förhållande till dem. Det blir nervkittlande målgång för Volvo Ocean Race i Abu Dhabi ser det ut som, datorns volym är uppskruvad. Den sista prognosen meddelar att någon gång mellan 08-09. Nu läser jag på appen att Brunel leder med 1,8 M, det är 16,1 M till målet och de har WMG på 16 knop. Om en timme då vet vi, vem som vann det här benet. Då är det dags för dem ombord att rensa i röran, för att kunna ladda maximalt för nästa ben, första dagarna i januari 2015.

Ut åker i dag den gamla skrivaren, växthus från balkongen, gamla krukor, disketter, gamla CD-skivor, 20 år gamla seglings- och båttidningar, böcker, gammal facklitteratur och en uttjänt sodastream.

Det gäller att släppa taget om det gamla för att kunna släppa in det nya i livet, helt enkelt rensa i röran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Leta i den här bloggen